Gidsen (meisjes 10,5-16 jaar)

Gidsen zijn meiden van 10,5 tot 16 jaar, die het erg leuk vinden om in de lente/zomer zeilend op het water te verblijven. Ook doen zij veel activiteiten op het land. Ze doen dan dingen die zij zelf leuk vinden, bijv. vuurtje maken, iets koken/bakken, spelletjes, enz. Meestal is dit in de herfst/winter of met slecht weer. De gidsen zijn verdeeld in groepjes (bakken) en elke bak heeft een boots. Zij is meestal de oudste, en leert de rest van de bak om bijv. te zeilen. Na de boots komt de kwartier. Zij ondersteunt de boots en valt voor haar in, als zij een opkomst er niet is. Het is de bedoeling dat je met de bak leert samenwerken. Hoe langer je bij de gidsen bent, hoe zelfstandiger je wordt!

Kom kijken wat we doen!
Kom vrijblijvend een keer meedoen op zaterdag:
- in het zomerseizoen (april t/m oktober) van 13.00-17.30 uur.
- in het winterseizoen (november t/m maart) van 15.00-17.00 uur

Kampen
Elk gids gaat per jaar 1 keer op kamp. Het zomerkamp van 8 dagen wordt gehouden in een waterrijk omgeving van een andere Scoutinggroep. Hier leren de verkenners hoe het is om zelfstandig te kamperen in tenten. Op dit kamp is er ook een trektocht georganiseerd. Je gaat dan 2 dagen met je bak met de lelievlet ‘trekken’. Dit kan en mag op allerlei manieren, bijv. door te roeien, zeilen of jagen (boot trekken vanaf de kant). Ook slaap je dan 1 nachtje in de boot. Elk kamp heeft een thema, meestal een verhaal dat als een rode draad door het hele kamp heen loopt.

Weekend
Er wordt meestal ook nog een weekend georganiseerd. Dit is van vrijdagavond tot zondagmiddag in ons eigen clubhuis of een ander clubhuis of op ons eiland aan de Westeinderplas.

Activiteiten
Naast de opkomsten en de kampen, hebben we nog tal van andere activiteiten bijv.: excursies en uitstapjes w.o. pretpark bezoeken, wedstrijden tegen andere scoutinggroepen, zeilcursussen (praktijk en theorie) en bootonderhoud. Omdat we met onze scoutingboten zeilen, varen en roeien. Moeten deze ook onderhouden worden. Dus dat houdt in, dat om het jaar de boten op het droge gaan. Deze moeten we gaan schuren en schilderen (Periode van ongeveer 6 opkomsten. Het ligt eraan hoeveel ouders ook meehelpen).

Installeren
Wanneer je een aantal opkomsten bij ons hebt meegemaakt en je wilt graag blijven, dan kan je worden geïnstalleerd. Maar dan moet je wel een aantal dingen weten. Bijvoorbeeld: 12 bootonderdelen; een platte knoop maken; wat moet je doen als de boot omslaat; teken de 16 streken van het kompas; noem de 5 zeilstanden op; beleg een kikker; wat betekent de scoutinggroet; werp een lijn; noem een roeicommando en leg uit hoe je de riem houdt. Je moet weten waarom je bepaalde dingen niet of wel mag doen. Al deze eisen neemt de leiding met je door als je geïnstalleerd wordt. Je hoeft niet alles te weten om geïnstalleerd te worden, maar als je wat langer bij de verkenners zit, dan moet je ze wel kennen.

Uniform
Een uniform bestaat uit: Donker blauwe blouse, blauwe spijkerbroek, das, fluitenkoord en harpsleutel, bakslinten, waterspeltakteken, installatieteken, naambandje.